Ekspeditionslæring

Ekspeditionslæring (EL) kan spores tilbage til den tyskfødte pædagogiske tænker Kurt Hahn, der grundlagde Outward Bound Wilderness programmerne i USA. Hahn var af den opfattelse, at moralsk udvikling skal akkompagneres af akademisk læring, og at elever skal opdage deres sande evner gennem store oplevelser, hvor de selv er ledere. I USA er der i dag over 140 skoler, der bygger på EL-modellen og flere kommer til grundet de høje resultater eleverne opnår. I EL er elever involveret i deres egen læring gennem akademiske udforskninger, der har kobling til den omkringliggende verden.

Outward Bound proces model

EL fremmer aktiv undervisning og læring ved at målrette lærerens professionelle udvikling ved at assistere dem i eksperimentielle, lokalsamfundsmæssige og autentiske lærings-ekspeditioner bygget op om tværfaglige cases koblet til fælles mål. EL kan kobles til en række didaktiske elementer, som læreren skal implementere i undervisning og eleverne læring.

fig. EL

 

Leaders of Their Own Learning from Expeditionary Learning on Vimeo.

Translate »